Ing. Anna Báreková, PhD.

 

Inštitúcia, adresa: Katedra krajinného plánovania a pozemkových úprav, FZKI SPU v Nitre, Hospodárska 7, 94976 Nitra
Názov príspevku SK: Stratégie a metódy rozvoja motivácie študentov
Názov príspevku ENG: Strategies and methods for the development of student’s motivation
Tematický okruh: 2. Študent vysokej školy
Abstrakt v slovenskom  jazyku: Predkladaný príspevok sa zaoberá využívaním jednotlivých metód rozvoja motivácie študentov vo výchovno-vzdelávacom procese na FZKI SPU v Nitre. Jeho cieľom bolo na základe pedagogického prieskumu zistiť a porovnať názory pedagógov a študentov na ich význam a používanie vo vyučovacom procese. Základný súbor tvorili študenti bakalárskeho a inžinierskeho študijného programu Krajinné inžinierstvo (80 s dennou formou, 28 s externou formou štúdia) a 31 učiteľov zabezpečujúcich výučbu nosných predmetov daného programu. Ako prieskumnú metódu sme zvolili neštandardizovaný dotazník vlastnej proveniencie. Zostavili sme dva porovnateľné dotazníky, jeden určený učiteľom a druhý pre študentov. Dotazníky obsahovali okrem základných identifikačných položiek, 15 hlavných položiek a 2 doplňujúce otázky. V prieskume učitelia aj študenti potvrdili, že pri výučbe sú využívané viaceré metódy rozvoja motivácie. Najväčšie rozdiely boli zaznamenané v názoroch učiteľov a študentov na zaraďovanie ukážok aplikácie poznatkov v praxi a na mieru pútavosti prednášok a cvičení. Väčšina študentov pociťuje zo strany učiteľov nadradenosť a nedostatok pochvaly. Napriek tomu 94% študentov je spokojných so svojou voľbou vysokej školy, ale neprejavujú prílišný optimizmus vo vyhliadkach uplatnenia sa na trhu práce. Na základe analýzy výsledkov prieskumu sme sformulovali závery a odporúčania pre zvýšenie motivácie poslucháčov daného študijného programu, ktoré by viedli aj k ich lepším študijným výsledkom.
Abstract v anglickom jazyku: Submitted contribution examines the use of various methods of developing students' motivation in the educational process at Faculty of Horticulture and Landscape Engineering Slovak University of Agriculture in Nitra. Its aim was on the basis of educational research to identify and to compare the opinions of teachers and students on use of this methods and their importance in the educational process. The basic package included students of bachelor and master study program Landscape Engineering (80 students of full-time study, 28 students of part-time study) and 31 teachers, who are providing education of core of this program. As an exploratory method, we selected non-standardized questionnaire own provenance. We have compiled a comparable two questionnaires, one for teachers and one for students. Questionnaires included except basic identification items, 15 main items and 2 additional questions. Teachers and students confirmed in the survey that they are being used to teach various methods of developing motivation. Significant differences between opinions of teachers and students were seen on the utilization of application examples from a practice and on a degree of attractiveness of lectures and exercises. Most students are hard up for praise and feel a primacy of the teachers. 94% of students are satisfied with their choice of university, but do not show too optimistic prospects of asserting oneself on the labor market. Based on the analysis of the survey results, we formulated conclusions and recommendations for motivation of students of this study program, that would have also lead to improvement of their academic achievement.
Kľúčové slová SK: výchovno-vzdelávací proces, učiteľ, študent, motivácia
Kľúčové slová ENG: education process, teacher, student, motivation

 

Diskusia:

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok